Met veel plezier heb ik deelgenomen aan het programma van Sport naar Succes. Vanaf het begin van de training werd mijn aandacht getrokken naar de pijler ‘Bouwstenen’. De sportmetafoor ging over de tienkamper die zijn trainingsarbeid moet verdelen over tien onderdelen:
- Aandacht aan kogelstoten betekent géén aandacht voor verspringen op dat moment.
- Als de tienkamper over vijf jaar Olympisch Kampioen wil zijn, dan is zijn trainingsschema niet steeds gebaseerd op zoveel mogelijk punten halen in de eerstvolgende wedstrijd.
- Met de trainer werkt de tienkamper niet zo maar aan ‘hoogspringen’ maar aan de bouwstenen van die prestatie: kracht linkerbeen, stand van de voet in de afzet, doordraaien van je lichaam boven de lat, etc.
De parallel met het bedrijfsleven is voor mij: het puntentotaal van de tien onderdelen bepaalt het eindresultaat van de tienkamper op een wedstrijd, net als in organisaties waar het resultaat ook de optelsom is van omzet, kosten, klanten, marketing, innovatie. Maar net als bij de tienkamper zit het succes van organisaties in het trainen van de bouwstenen. En ik heb inmiddels al tientallen van die bouwstenen gevonden:
- Innovatie: met hoeveel concullega’s en experts zijn mijn medewerkers in gesprek geweest?
- Marketing: heeft de buitendienst van de organisatie een pitch die past bij de campagne?
- Omzet: hoe goed lukt het al om iedere keer die onuitwisbare eerste indruk op de klant te maken?
Mijn energie voor verbeteren richt ik sinds de training anders:
- minder energie naar benadrukken organisatiedoel (puntentotaal)
- minder energie naar jaardoelen zoals omzet (hoogspringen)
- meer energie naar de bouwstenen, de werkelijke acties die we met elkaar in de organisatie doen waardoor we steeds beter worden.
Dank voor dit inzicht dat mij dwingt de bouwstenen van het succes van mijn organisatie te (leren) kennen.
Jan-Wouter Offringa
Amazing