Social Mediagebruik door bedrijven: ouderwets zenden?
Onze vraag: Waar kunnen we je mee van dienst zijn?
Veranderingen in social media gaan zo snel dat er voor niemand tijd is om het vak op school te leren en daarna in tien jaar tot expert uit te groeien. In tien jaar staat een nieuwe generatie op en loop je als oude rot in het vak gewoon achter.
Recent onderzoek onder leden van een zakelijke online community toont opmerkelijke en niet verrassende uitkomsten:
- 75% van de bedrijven weet niet waar hin klanten over communiceren
- 50% van de bedrijven gebruikt social media
- 31% meet de effectiviteit van haar online inspanningen niet
- 30% van de bedrijven meet alleen de traffic naar haar websites
- 23% benut social media om het sentiment rondom hun merk te bepalen
- 7% heeft social media een plek gegeven in hun marketingbeleid
Zo te zien houden de meeste bedrijven zich (nog steeds) vooral bezig met 'hard roepen' in plaats van actief stimuleren, luisteren naar en deel uitmaken van de conversatie. De helft van de ondervraagde bedrijven die zich bezighouden met social media, doet dat om het bedrijf, de producten en de diensten te promoten. Dit lijkt verdacht veel op het traditionele eenrichtingsverkeer uit het analoge- en papieren mediatijdperk...: zij zenden hun boodschap in de hoop klanten te trekken.
De conversatie in social media is waardevol en geen bedrijf zou deze links mogen laten liggen. Het probleem is dat we er nog niet goed mee om weten te gaan. In grotere bedrijven worden werknemers dringend verzocht zich aan communicatieregels te houden. Het effect is dat daarmee ook de positieve effecten van communicatie tussen werknemers en klanten verdwijnen.
Er is nog onvoldoende kennis van social media dus trial and error zijn belangrijke onderdelen van iedere strategie! Giet die experimenten binnen je strategie wel in een model om te kunnen leren en verbeteren. Onderstaand een helder stappenplan:
- Monitor wat er online gezegd wordt.
- Reageer op vragen. Aanwezigheid is al een stap in de goede richting en met antwoorden op vragen van potentiële klanten, wordt gebouwd aan een expertpositie in de markt.
- Ga zelf vragen stellen aan klanten om hen te doorgronden. Wat beweegt hen, wat zijn hun behoeften? Goedkoper marktonderzoek is niet denkbaar om kennis van doelgroepen op te doen.
- Ga in dialoog met de markt. Stel wedervragen, start zelf discussies op, zoek naar de ambassadeurs van je merk, laat merken dat je rekening houdt met wensen van klanten, los klachten meer dan geweldig op. Bouw online aan een geweldige reputatie.
En Sport naar Succes?
Ook Sport naar Succes zoekt en probeert uit. Er worden veel onderzoeken ingevuld, veel van onze relaties promoten het onderzoek weer onder hun relaties. Ex-topsporters doen graag mee aan de interviews en de voorbereidingen voor het inspiratieboek over sport en wek zijn in volle gang.
Onze vraag: Waar kunnen we je mee van dienst zijn?