De afgelopen periode heb ik met veel plezier samen met een aantal andere bevlogen managers meegedaan aan de pilot Steeds Beter Worden, door Han de Regt ontwikkeld in het kader van Sport naar Succes. Steeds beter worden is in mijn loopbaan binnen diverse sportmanagementfuncties een terugkerend centraal principe. Het verschil tussen winnen en verliezen zit zeker in de topsport vaak in de ‘dirty details’. Dat geldt overigens net zo goed voor de (sport)organisaties en de bedrijven die bij de gezamenlijk te leveren prestaties zijn betrokken. Dat bedrijven kunnen leren van sport (en vice versa) is dan ook niet meer dan logisch. Toch zijn er nog maar weinig programma’s waarin de leerprincipes vanuit de sport structureel wordt vertaald naar het bedrijfsleven.
De kracht van Steeds Beter Worden heb ik de afgelopen periode ervaren in de praktische tools die worden aangereikt om heel gericht aan de slag te gaan met het verder verbeteren van de eigen organisatie op basis van logische (top)sportprincipes. Het onderling uitwisselen met managers uit andere branches, liefst in een sportief stimulerende omgeving, letterlijk ‘het gras ruikend’, maakt dat Steeds Beter Worden over een aantal onderscheidende kenmerken beschikt die het voor managers uitdagend maakt om voortvarend mee aan de slag te gaan … was werken maar zo simpel als sporten!
Henry Bronkhorst - directeur KNBLO-Wandelsportorganisatie Nederland