Meten en feedback - pijler van succes in sport en bedrijfsvoering
Sport naar Succes is een trainingsbureau dat samen met de sportwereld, de pijlers van succes in de sport toepasbaar maakt voor het bedrijfsleven. Doel: succesvolle organisaties begeleiden naar succesvollere bedrijfsvoering in de 21e eeuw.
|
Meten en feedback In het bedrijfsleven komen meetgegevens in rapportages over de afgelopen periode terecht, en feedback geven we elk half jaar graag in functioneringsgesprekken.
Daar is weer iets van sport te leren. Sport is zo leuk omdat je door directe metingen en directe feedback leert terwijl je lekker bezig bent.
|
Meten en feedback inzetten om leerprocessen te stimuleren
Meten moet. Mensen zitten er ‘op gevoel’ zo snel naast. En zonder meting geen nuttig experiment, leereffect of succesbeleving. Waar is het meten het meest nuttig? In het moment zelf! Klanttevredenheid kun je natuurlijk meten in een online vragenlijst. Maar wat dacht je van het tellen van het aantal klanten dat vrolijk de winkel verlaat?
En hoe geef je feedback? Vraag aan je medewerker op welke aspect van het werk hij of zij in de komende week feedback wil ontvangen. Eén aspect dus gedurende een hele week. En dan heb je een week de tijd om samen het leerproces op gang te brengen. Een verademing, probeer het maar uit.
“Sinds ik mijn manager heb gevraagd om wekelijks feedback te geven op één gezamenlijk gekozen aspect van mijn werk, is onze relatie verbeterd en heb ik weer lol in mijn werk. Ik weet nu weer waar ik het voor doe”
|